@ai_new_ir

چرا یک استارتاپ وابسته به آمازون داستان‌های هواداری از اورسن ولز می‌سازد؟


روز جمعه، استارتاپی به نام Fable نقشه جاه‌طلبانه‌ای را برای بازسازی ۴۳ دقیقه گمشده از فیلم کلاسیک “Magnificent Ambersons” اثر اورسن ولز اعلام کرد.

چرا استارتاپی که خود را "نتفلیکس هوش مصنوعی" معرفی می‌کند و به تازگی از صندوق آمازون الکسا سرمایه جمع کرده، در مورد بازسازی فیلمی که اولین بار در سال ۱۹۴۲ اکران شد صحبت می‌کند؟

این شرکت یک پلتفرم ساخته است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با دعوت‌های هوش مصنوعی، کارتون‌های خود را بسازند. Fable اول با مالکیت معنوی خودش شروع می‌کند، اما امیدوار است در آینده چنین امکاناتی را برای مالکیت هالیوود نیز ارائه دهد. در واقع، این شرکت از پیش برای تولید قسمت‌های غیراصولی “South Park” استفاده شده است.

حالا Fable مدل هوش مصنوعی جدیدی را عرضه کرده که می‌تواند داستان‌های بلند و پیچیده ایجاد کند. در دو سال آینده، فیلمساز برایان رز— که از پیش پنج سال را صرف بازسازی دیجیتال دیدگاه اصلی ولز کرده است— برنامه دارد تا از این مدل برای بازسازی فیلم از دست رفته “The Magnificent Ambersons” استفاده کند.

قابل توجه است که Fable حقوق فیلم را به‌ دست نیاورده است، و این پروژه بیشتر مانند یک نمایش فناوری پیش‌بینی شده که احتمالاً هرگز به نمایش عمومی نخواهد رسید.

چرا “Ambersons”؟ اگر عاشق ولز نیستید، شاید این انتخاب برای دیجیتال‌سازی مجدد به نظرتان عجیب بیاید. حتی در میان عاشقان فیلم کلاسیک، فیلم دوم ولز تحت‌الشعاع اثر قدیمی‌تر و مشهورتر آن قرار دارد. در حالی که “Citizen Kane” معمولاً به عنوان بزرگترین فیلم ساخته شده شناخته می‌شود، “Ambersons” به عنوان یک شاهکار از دست‌رفته که استودیو آن را از دستان کارگردان گرفته و به شدت کاهش داده است، یاد می‌شود.

اما نکته جالب اینجاست که Fable حتی به املاک ولز دسترسی پیدا نکرده است. دیوید ریدر، که املاک برای دختر ولز، بئاتریس را مدیریت می‌کند، این پروژه را به عنوان یک “تلاش برای جلب توجه بر پایه نبوغ خلاق ولز” توصیف کرد و گفت که این پروژه پایانی جز یک “تمرین مکانیکی” نخواهد داشت.

با وجود انتقاد ریدر، به نظر می‌رسد که او کمتر از خود ایده عصبانی باشد و بیشتر از اینکه املاک حتی از وقوع این پروژه خبردار نشده، ناراحت است. در نهایت، او یادآور شد، “املاک از فناوری AI برای ایجاد یک مدل صدایی برای استفاده در کارهای VO با برندها استفاده کرده است.”

از نظر من این ایده جالب نیست. حتی اگر وارثان ولز هم در جریان قرار می‌گرفتند و حق‌الزحمه می‌گرفتند، هیچ علاقه‌ای به نسخه جدید “Ambersons” ندارم، همانطور که هیچ علاقه‌ای به شنیدن صدای دیجیتالی ولز ندارم که برای عرضه محصولات جدید استفاده شود.

حال، طرفداران ولز می‌دانند که این اولین بار نیست که فیلمسازان دیگر تلاش می‌کنند فیلم‌های او را پس از مرگ تکمیل یا اصلاح کنند. اما حداقل، آن تلاش‌ها تصاویری که خود ولز گرفته بود را به کار می‌برد. در حالی که Fable این پروژه را به عنوان ترکیبی از AI و فیلم‌سازی سنتی برنامه‌ریزی کرده است— به‌طوری‌که بعضی صحنه‌ها با بازیگران امروزی دوباره فیلم‌برداری می‌شود و چهره‌شان با بازیگران اصلی دیجیتالی جابجا خواهد شد.

با وجود اینکه اعلام پروژه‌ای مثل این بدون داشتن حقوق فیلم یا مجوز از دختر ولز مضحک به نظر می‌رسد، حداقل انگیزه رز نشان از یک علاقه‌مندی واقعی به احترام گذاشتن به دیدگاه ولز می‌دهد. به طور مثال، در بیانیه‌ای در مورد اینکه چرا او می‌خواهد این فیلم را بازسازی کند، رز نابودی یک “شات دوربین متحرک چهار دقیقه‌ای” را که فقط ۵۰ ثانیه‌اش در فیلم برجای مانده، به عنوان یک فاجعه توصیف کرد.

من هم این حس از دست دادن را شریکم— اما معتقدم این فاجعه‌ای است که AI نمی‌تواند بر آن غلبه کند.

مهم نیست چقدر Fable و رز بتوانند نسخه خود را از آن شات ردیابی درست کنند، این نسخه آن‌ها خواهد بود، نه ولز؛ پر از تجسمات فرانکشتاینی جوزف کاتن و اگنس مورهد، نه خود بازیگران. محصول نهایی‌شان نسخه ولز از “The Magnificent Ambersons” نخواهد بود که RKO بیش از ۸۰ سال پیش نابود کرد. به جز کشف مجدد معجزه‌آسا از تصاویر گمشده، آن نسخه برای همیشه از بین رفته است.