@ai_new_ir

مدیرعامل لاولا نگرانی از رقابت در دنیای کدنویسی ندارد


مرکز بلا در کپنهاگ مملو از تماشاگرانی بود که برای شنیدن سخنان آنتون اوزیکا، یکی از بنیان‌گذاران اپلیکیشن کدنویسی لاولا، در همایش TechBBQ امسال جمع شده بودند.

لاولا بر کمک به افراد برای ساخت اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها تمرکز دارد، مخصوصاً افرادی که تجربه برنامه‌نویسی ندارند. این شرکت یکی از ستاره‌های درخشنده در دسته‌ای از هوش مصنوعی به نام کدنویسی احساسی است که به کاربران امکان می‌دهد تا مدل‌های هوش مصنوعی را برای تولید کد، وب‌سایت یا حتی اپلیکیشن کامل هدایت کنند.

این رویکرد از جذابیت بالایی برای کاربران برخوردار بوده و در تنها هشت ماه، این شرکت سوئدی اعلام کرده که از مرز درآمد سالانه ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرده و یک مرحله سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار انجام داده که ارزش آن را به ۱.۸ میلیارد دلار رسانده است و آن را به سریع‌ترین تک‌شاخ اروپایی تبدیل کرده است.

آنتون اوزیکا، در گفتگو با TechCrunch، چشم‌انداز خود را برای لاولا به عنوان بهترین مکان برای ساخت محصولات نرم‌افزاری توضیح داد: پلتفرمی که می‌تواند کاربران، به ویژه بنیان‌گذاران را از تمام مراحل توسعه محصول گذرانده و ایجاد شرکت‌های بومی هوش مصنوعی را آسان‌تر کند.

در ماه ژوئن، لاولا ابزاری عرضه کرد که به کاربران کمک می‌کند فایل‌ها را بخوانند، خطاها را برطرف کنند، در وب جستجو کنند، تصویر تولید کنند و فایل‌ها را پیدا کنند - اولین گام در تحقق آن چشم‌انداز.

لاولا اکنون بیش از 2.3 میلیون کاربر فعال دارد که 180,000 نفر از آن‌ها مشترکان پرداختی هستند. اوزیکا می‌گوید شرکت خود هزینه‌ها را تنها به گونه‌ای تنظیم کرده که تا هزینه‌های خودش را پوشش دهد. موارد استفاده محبوب او از لاولا شامل بازاریابانی است که یک پلتفرم آموزشی فروش می‌سازند و مهندسانی که چندین کسب و کار کوچک را برروی پلتفرم اداره می‌کنند.

کد تولید شده توسط هوش مصنوعی به دلیل شکنندگی مفرط مورد انتقاد قرار گرفته است – بیشتر به درد دموی‌ها می‌خورد تا محصولات نهایی – اما اوزیکا می‌گوید که نگران نیست. همه کدها باید قبل از انتشار بررسی شوند، مدیرعامل به ما گفت: "چه تولید آن توسط انسان یا هوش مصنوعی باشد."

هم اکنون، لاولا بر روی مدل‌های پایه دیگر، شامل کلود از Anthropic و GPT-5 از OpenAI فعالیت می‌کند. رابطه‌ای با تنش در آن وجود دارد، زیرا هر دو Anthropic و OpenAI خدمات توسعه محصول خود را دارند: کلود کد و Codex به ترتیب. این سیستم‌ها دقیقاً مشابه لاولا نیستند، اما به راحتی می‌توان تصور کرد که هر دو شرکت مدل سعی در جذب کاربران لاولا با تغییر استراتژیک محصول خود داشته باشند.

تا کنون، اوزیکا نگران به نظر نمی‌آید. او به TechCrunch گفت که لاولا به سادگی بر روی ساخت بهترین محصول تمرکز کرده است و می‌تواند با استفاده از ارائه‌دهندگان مختلف مدل‌های هوش مصنوعی به این هدف دست یابد، در حالی که ارائه‌دهندگان باید به مدل‌های خود پایبنده بمانند.

اوزیکا افزود که توانایی استفاده از مدل‌های پایه متعدد به کاربرانش قابلیت‌های غیر قابل موازنه‌ای می‌دهد و به شرکت این امکان را می‌دهد تا بدون بار زیرساخت تکراری به سرعت رشد کند.

"دامنه‌ای که می‌توانید به آن دست یابید، به طور مداوم در حال گسترش است," او ادامه داد. برای غلبه بر رقبا، وی می‌گوید تیم بر روی سه چیز تمرکز می‌کند: چگونه می‌توان سریع و ایمن ماند، در حالی که تجربه کاربری آسانی فراهم می‌کند.

"اگر همچنان این کار را انجام دهیم، با مشتریان‌مان اعتماد بیشتری خواهیم ساخت نسبت به دیگران," او گفت. "به همین سادگی."

تنها یک ماه گذشته از زمانی که فیگما، یکی از همتایان لاولا در فضای طراحی اپلیکیشن، عرضه عمومی اولیه خود را به‌طور موفقیت‌آمیزی اجرا کرد، و در روز نخست به ارزش بازار 19.3 میلیارد دلار دست یافت. وقتی در مورد فیگما سوال شد، اوزیکا فقط گفت که شرکت هنوز بر ساخت بهترین محصول برای کاربرانش تمرکز دارد.

اوزیکا گفت: "تا زمانی که به صدای کاربران گوش و به نیازهای آن‌ها پاسخ داده باشیم، همین مهم است."

لاولا ارتباط عمیقی با بازار فناوری سوئد دارد. اوزیکا در استکهلم بزرگ شد و شرکت را در آنجا تأسیس کرد. فهرست سرمایه‌گذاران شرکت، طبق اطلاعات Pitchbook، شامل فهرستی از بهترین شرکت‌های اروپایی و سرمایه‌گذاران فرشته مانند استفان لیندبرگ (سوئدی، Nordic Game Ventures)، فردریک هیلم (سوئدی، بنیان‌گذار Guestit)، گرینز ونچرز (منطقه نوردیک)، Hummingbird Ventures (لندن) و 20VC (لندن، تأسیس شده توسط هری استبینگ که Project Europe را برای رها کردن سرمایه‌گذاری بیشتر به اکوسیستم ایجاد کرد) است.

مدیرعامل انقلاب نیک استورونسکی، که در اروپا مستقر است، نیز به عنوان یک سرمایه‌گذار فرشته در شرکت فعالیت می‌کند، همانطور که بنیان‌گذار سوئدی سباستیان سیمیاتکوفسکی، که شرکت او کلارنا نیز مشتری لاولا است. مشتریان شناخته شده دیگر شامل HubSpot و Photoroom است.

سرتاسر کنفرانس، سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران بابت این که شرکت در اروپا باقی می‌ماند، به ویژه برای اکوسیستم استارتاپ نوردیک، ابراز تاسف کردند.

شملا بانکیا، یکی از شرکای پایتخت Dawn UK، به TechCrunch گفت: "موفقیت لاولا و دیگر تک‌شاخ‌های هوش مصنوعی اروپایی موفقیتی برای کل اروپا محسوب می‌شود." هرچند سرمایه‌گذار نیست، شرکت او برای مدتی به عنوان بنیان‌گذار اوزیکا را دنبال کرده و در شرکت‌های هوش مصنوعی دیگر از طریق Dawn سرمایه‌گذاری کرده است.

"فراتر از تأثیر فوری هزاران اروپایی که توسط این شرکت‌ها به کار گرفته شده‌اند، اثر بزرگ‌تر فرهنگی است," او ادامه داد. "این سطح بلندپروازی بنیان‌گذاران در سراسر قاره را بالا می‌برد و به آن‌ها نشان می‌دهد که می‌توانند به آرزوهای بزرگ دست یابند و محقق کنند."

اوزیکا گفت لاولا قصد دارد در اروپا مستقر بماند، اگرچه تیمی در لس آنجلس دارد. بسیاری از شرکت‌های فناوری اروپایی خود را در نهایت به ایالات متحده منتقل می‌کنند برای دسترسی به سرمایه بیشتر و فرصت‌ها – اما اوزیکا لاولا را به عنوان یکی از آن‌ها نمی‌بیند، فعلاً.

در پی موفقیت لاولا، اوزیکا خودش شروع به سرمایه‌گذاری در آن بنیان‌گذاران کرده است. شرکت اطلاعات مصرف‌کننده دانمارکی دنیس گرین-لیبر "Propane.ai"، به تازگی سرمایه‌گذاری از اوزیکا به عنوان بخشی از دور سرمایه‌گذاران ۱.۲ میلیون دلاری خود دریافت کرده است. گرین-لیبر گفت که لاولا نشان می‌دهد که بسیاری از افراد در صحنه نوردیک از قبل احساس می‌کنند: آن‌ها نیز از استعدادهای جهانی برخوردارند و می‌توانند در سطح جهانی رقابت کنند.

"بله، در طول دهه گذشته غول‌هایی مانند Zendesk، Unity، Klarna و Spotify را داشتیم، اما چیزی که لاولا نشان می‌دهد این است که با تیم‌های کوچک، نگرش جهانی و تلاش بی‌وقفه، می‌توان هنوز شرکتی با تعریف دسته‌بندی ساخت," او ادامه داد. "به عنوان یک بنیان‌گذار، می‌توانم بگویم که این موفقیت الهامی در اکوسیستم ما ایجاد کرده است تا ببینیم این موفقیت درست در دیار ما رخ داده است."