@ai_new_ir

استراتژی بازاریابی ویروسی روی لی برای استارتاپ‌ها


روی لی از شرکت Cluely پیامی برای بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها دارد: شما باید بیشتر تلاش کنید تا ویروسی شوید.

لی در جمع حضار در رویداد Disrupt 2025 گفت: «به طور کلی، اگر در فناوری عمیق نیستید، باید به صورت خاص روی توزیع تمرکز کنید.»

اما او همچنین خاطرنشان کرد، همه برای این نوع از بازاریابی ویروسی ساخته نشده‌اند. او اظهار داشت: «اگر در مهندسی تبحر دارید، احتمالاً شوخی نمی‌کنید و به احتمال زیاد نمی‌توانید محتوا تولید کنید چون این در خونتان نیست. واقع‌بینانه، بیشتر این افراد شانسی برای ویروسی شدن ندارند.»

دستیار هوش مصنوعی Cluely در آوریل گذشته با ادعاهایی ویروسی شد که می‌توانست از همه چیز تقلب کند، اما این ادعا به سرعت توسط خدمات نظارت بر امتحان رد شد. اما تنها در عرض چند ماه، شرکت موفق شد ۱۵ میلیون دلار از Andressen Horowitz جمع‌آوری کند و به یکی از محصولاتی تبدیل شود که در فضای شلوغ دستیارهای هوش مصنوعی بیشترین دید را دارد.

لی معتقد است بخشی از استعداد او برای ویروسی شدن ناشی از توانایی او در ایجاد جنجال است. او در صحنه گفت: «فکر می‌کنم در به تصویر کشیدن خودم به طرقی که جنجال‌برانگیز باشد بسیار خوب عمل می‌کنم. من کارهای زیادی انجام می‌دهم که متفاوت است. و همه کارهای متفاوت را از فیلتر صدایم عبور می‌دهم و صدای من به طور طبیعی بسیاری از مردم را خشمگین می‌کند.»

برای لی، این نظریه‌ای گسترده‌تر در مورد رسانه‌های اجتماعی است که در آن توجه تنها ارز است. او گفت: «شما فقط باید درک کنید که جهان به جای دیگری می‌رود، جایی که باید افراطی باشید، باید اصیل باشید و باید شخصی نظر دهید.»

البته، نمی‌توان به راحتی مشخص کرد این استراتژی چقدر موفق است. وقتی از او درباره اعداد درآمد یا تعداد کاربران Cluely پرسیده شد، لی از پاسخ دادن خودداری کرد.

«آنچه یاد گرفته‌ام این است که هرگز اعداد درآمد را نباید به اشتراک گذاشید زیرا اگر موفق باشید، کسی درباره موفقیت شما صحبت نخواهد کرد. و اگر ناموفق باشید، مردم فقط درباره شکست شما صحبت خواهند کرد.» او گفت: «من می‌گویم بهتر از حد انتظار عمل می‌کنیم، اما سریع‌ترین شرکت در حال رشد نیستیم.»