@ai_new_ir

آلتمن مرورگر جدیدی از OpenAI معرفی کرد و به جنگ با گوگل رفت


امروز OpenAI در یک جلسه زنده و غافلگیرانه مرورگر وب جدید خود به نام Atlas را راه‌اندازی کرد. این نمایش با صحبت‌های مدیرعامل شرکت، سم آلتمن، شروع شد.

آلتمن گفت: «ما فکر می‌کنیم که هوش مصنوعی فرصتی نادر و در هر دهه یک بار برای بازاندیشی در مورد آنچه که یک مرورگر می‌تواند باشد، به شمار می‌آید.» به همان شکلی که نوار آدرس و جعبه جستجو در گذشته برای کاربران اینترنت اهمیت داشت، اکنون تجربه چت و مرورگر وب می‌تواند به سرعت مورد توجه قرار گیرد.

این نقطه الهام‌بخش شبیه به حالت کلاسیک استیو جابز بود. اما آنچه مهم‌تر از مرورگر آلتمن بود، حذف و تغییر ساختار مرورگرهای کنونی برای جایگزینی با هوش مصنوعی بود - به قول آلتمن، بخشی از "روش قبلی مردم در استفاده از اینترنت." و بیشتر این خدمات نزدیک به منسوخ‌شده به یک شرکت واحد برمی‌گردد: گوگل.

پروژه مرورگر OpenAI از تابستان گذشته در سیلیکون‌ولی یک راز باز بود — و از همان ابتدا مشخص بود که این احتمالا تهدیدی برای گوگل خواهد بود، مالک فعلی محبوب‌ترین مرورگر جهان. اما جزئیات محصول و ارائه روز سه‌شنبه نشان داد که دقیقا چقدر این غول وب در دوران هوش مصنوعی چه چیز را می‌تواند از دست بدهد — و چقدر کم موفقیت گوگل در زمینه Gemini کمک کرده است.

تهدید فوری ساده است: ChatGPT ۸۰۰ میلیون کاربر در هفته دارد، و اگر این کاربران به Atlas تغییر جهت دهند، احتمالاً از کروم روی‌گردان خواهند شد. از دست دادن این کاربران مستقیما هزینه‌ای برای گوگل در بر ندارد (چرا که محصولی رایگان است) اما توانایی گوگل را برای هدف‌گذاری آگهی‌ها به آنها یا هدایت آنها به جستجوی گوگل محدود می‌کند — که یک نقطه درد است زیرا تنها ماه گذشته، وزارت دادگستری ایالات متحده از انعقاد قراردادهای انحصاری جستجو برای گوگل جلوگیری کرد.

سپس به نحوه مدیریت جستجو توسط OpenAI بپردازیم. هوش مصنوعی قبلاً مدل جستجوی وب را با ارائه اطلاعات پردازش شده به جای محتوای قابل تبلیغ خراب کرده است. اما در جریان زنده OpenAI، بن گودجر، رئیس مهندسی Atlas (که خود یک چهره مرکزی در توسعه هر دو فایرفاکس و کروم است) جستجوی جدید مبتنی بر گفتگو را به عنوان یک تغییر پارادایمی توصیف کرد.

گودجر گفت: «این مدل جدید جستجو بسیار قدرتمند است. این یک تجربه چند مرحله‌ای است. شما می‌توانید با نتایج جستجوی خود به طور تبادلی ارتباط برقرار کنید به جای اینکه تنها به یک صفحه وب ارسال شوید.»

گوگل البته کارهای زیادی برای ادغام هوش مصنوعی در تجربه جستجوی معمولی انجام داده است — اما شرکت عمدتاً به آن مانند لیست‌های محصول یا بررسی‌ها نگریسته است: با افزودن یک جعبه به صفحه نتایج. اما نوع درگیر شدن و تبادل OpenAI چیزی است که نمی‌توان به راحتی در کروم کپی‌برداری کرد. اگر رابط جستجوی OpenAI محبوب شود، می‌تواند تهدیدی جدی برای تسلط گوگل باشد.

سپس سوال تبلیغات مطرح می‌شود. OpenAI در حال حاضر تبلیغاتی ارائه نمی‌دهد، اما با احتیاط نه به آن چراغ سبز داده است. این شرکت اخیراً تعداد زیادی شغل در زمینه فناوری تبلیغات به لیست خود اضافه کرده است، که باعث گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال تغییر مسیر به سمت تبلیغات شده است. با Atlas، ChatGPT اکنون می‌تواند به طور مستقیم از پنجره مرورگر کاربران اطلاعات جمع‌آوری کند — داده‌های فوق‌العاده‌ای برای هدف‌گذاری تبلیغاتی.

روزهای اولیه برای Atlas است و بسیاری به محصول خود بستگی دارد — و اینکه آیا واقعاً کاربران آنچه OpenAI ارائه می‌کند می‌خواهند یا خیر.