@ai_new_ir

آیا شرکت‌ها روی هوش مصنوعی شرط‌بندی می‌کنند؟


این هفته برای شرکت‌های هوش مصنوعی، هفته‌ای پر از قراردادهای بزرگ با شرکت‌ها بود؛ سازمان Zendesk عوامل هوش مصنوعی جدیدی را معرفی کرد که قرار است 80 درصد از مشکلات خدمات مشتری را برطرف کند. همچنین Anthropic و IBM از شراکت استراتژیک خود خبر دادند و دولوی هم اعلام کرد که با Anthropic قرارداد بسته است. به علاوه، گوگل نیز یک بستر جدید برای کسب و کارهای هوش مصنوعی معرفی کرد.

البته این بدان معنا نیست که همه چیز برای سازمان‌های بزرگ که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به راحتی پیش می‌رود. در واقع زمان‌بندی اعلامیه دولوی کمی نامناسب بود، چرا که همزمان با آن، اداره اشتغال و روابط محل کار استرالیا خبر داد که این شرکت مشاوره‌ای باید به دلیل ارائه گزارشی با توهمات ساخته شده توسط هوش مصنوعی، مبلغی را بازپرداخت کند.

در آخرین قسمت از پادکست Equity، کرستن کوروناژ، شان اوکان و من درباره جدیدترین اخبار هوش مصنوعی بحث کردیم و آن را با اخبار هفته گذشته در مورد اپلیکیشن جدید Sora مقایسه کردیم. شاید اپلیکیشن‌های اجتماعی مصرف‌کننده در آینده پول‌ساز بشوند، اما قراردادهای سازمانی راهی فوری‌تر برای دست‌یابی به درآمد قابل توجه ارائه می‌دهند.

اخباری که از دولوی به گوش می‌رسد، نشان‌دهنده این است که گویا مدل‌های هوش مصنوعی هنوز برای استفاده گسترده آماده نیستند و گاهی در تشخیص اطلاعات واقعی ناکام می‌مانند. خوشبختانه، دولت استرالیا به طور جدی به مساله ورود کرد و از دولوی خواست که اشتباهات خود را اصلاح کند.

در نتیجه، استفاده از هوش مصنوعی در تولید این‌گونه گزارش‌ها نباید بدون مسئولیت‌پذیری نسبت به خروجی‌هایش صورت گیرد. سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعاتی که ارائه می‌دهند واقعی است و نباید به سادگی به خروجی یک مدل هوش مصنوعی اعتماد کرد.

افرادی که می‌خواهند از این تکنولوژی استفاده کنند، باید مسئولانه عمل کنند، چرا که هیچکس نمی‌خواهد از اطلاعات نادرست شگفت‌زده شود.

در همین زمینه، Zendesk ابزارهایی معرفی کرده است که به سادگی جای انسان‌ها را در روند خدمات مشتری می‌گیرد و اساساً بشر را از این فرآیند حذف می‌کند. در زندگی روزمره و حتی در دنیای خودروسازی، شاهد ورود خودکارسازی سپرده‌های بانکی به مرور زمان هستیم.

شان به تجربه‌های مشابه خود اشاره کرد و خاطرنشان کرد که ادارات خدمات پس از فروش و صدای مشتری مملو از تجربه‌های ناهنجار بوده‌اند. استفاده از ابزارهای خودکار مانند این پروژه‌ها می‌تواند مسیر معقولی را برای جوابگویی منطقی‌تر به مشتریان فراهم کند. اما چالش اینجاست که آیا این شرکت‌ها ابزارهای خود را حفظ و با گذر زمان به‌روز رسانی خواهند کرد یا همان‌طور که بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر، تنها تزیین سایت‌ها خواهند بود؟