@ai_new_ir

ترکیب سگ‌ها و هوش مصنوعی برای شناسایی سرطان


توسعه روش‌های جامع برای غربالگری سرطان در مراحل اولیه، کلیدی برای نجات جان‌های بیشتر است. در حالی که آزمایش‌های تشخیص زودهنگام چندسرطانی (MCED) هنوز در حال تحقیق بوده و تاییدیه FDA را ندارند، تعدادی از آن‌ها به صورت تجاری برای مصرف‌کنندگان عرضه شده که حاضر به پرداخت هزینه از جیب شخصی‌ هستند.

به‌زودی، مصرف‌کنندگان روشی دیگر و منحصر به فرد برای غربالگری انواع مختلف سرطان خواهند داشت. شرکت بیوتک SpotitEarly که بخشی از Startup Battlefield در TechCrunch Disrupt 2025 است، یک تست خانگی سرطان را توسعه می‌دهد که نفس انسان را با استفاده از حس بویایی فوق‌العاده سگ‌ها و هوش مصنوعی تحلیل می‌کند.

شلومی مَدار، مدیر عامل SpotitEarly، اظهار داشت که علم به طور فزاینده‌ای واضح است: سگ‌ها می‌توانند آموزش ببینند تا بیماری‌ها و به ویژه سرطان را در انسان تشخیص دهند. او گفت: "گزارش‌های ناشی از مردمی که اعلام کرده بودند سگ‌های هم‌دم‌شان قبل از تشخیص بیماری چیزی را حس کرده‌اند، وجود دارد."

مدار با استفاده از ۱۵ سال تجربه خود به عنوان یک رهبر در زمینه سلامت و بیوتکنولوژی، به همراه سه دوست دیگر، یکی از آن‌ها فرمانده سابق واحد کی۹، برای توسعه روشی قابل اعتماد و فناوری‌هایی برای غربالگری سرطان از طریق تحلیل نمونه‌های نفس همکاری کردند.

کاربران می‌توانند برای غربالگری سرطان، به سادگی نمونه نفس خود را در خانه جمع‌آوری کرده و به آزمایشگاه SpotitEarly ارسال کنند. شرکت با استخدام ۱۸ بیگل آموزش‌دیده که بوی‌های خاص سرطان را تشخیص می‌دهند، فعالیت می‌کند. سگ‌ها آموزش دیده‌اند که در صورت احساس بوی ذرات سرطانی بنشینند و پلتفرم AI شرکت رفتار سگ‌ها را تایید می‌کند.

پژوهش‌های شرکت که در Nature’s Scientific Reports منتشر شده، نشان می‌دهد که سگ‌های آموزش‌دیده آن‌ها قادر به تشخیص سرطان زودرس در نمونه‌های نفس با دقت ۹۴٪ هستند. این مطالعه بالینی دو سوکور با مشارکت ۱۴۰۰ فرد، بر غربالگری چهار سرطان شایع: سینه، کولورکتال، پروستات و ریه متمرکز بود.

SpotitEarly که در سال ۲۰۲۰ در اسرائیل تأسیس شده بود، در ماه مه ورود خود به بازار آمریکا را با بودجه 20.3 میلیون دلاری از Hanaco VC، Menomedin VC، جف سوارتز (مدیر عامل سابق Timberland)، و آویشاهی آبراهامی (مدیر عامل Wix.com) اعلام کرد.

این شرکت برنامه دارد سرمایه را برای گسترش قابل توجه مطالعات بالینی خود استفاده کند، که با آزمایش‌های جداگانه برای سرطان سینه آغاز می‌شود و سپس به سه سرطان هدفمند دیگر منتقل می‌شود.

مَدار گفت که کیت‌های غربالگری خانگی SpotitEarly باید سال آینده از طریق شبکه پزشکان در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرند. یک تست سرطان به قیمت حدود ۲۵۰ دلار خواهد بود و غربالگری هر سرطان اضافی با هزینه کمتری از تست اول انجام می‌شود. برای اولویت‌بندی دسترسی‌پذیری، شرکت هدف دارد که پانل چندسرطانی خود را زیر هزینه رقبایی مانند آزمایش Galleri شرکت Grail قیمت‌گذاری کند که معمولاً حدود ۹۵۰ دلار است.

در مورد سگ‌ها، مدعیل است که آن‌ها بخشی از تیم هستند. او گفت: «ما آن‌ها را فقط به عنوان حسگر زیستی استفاده نمی‌کنیم. آن‌ها فضای زیادی برای بازی دارند. آن‌ها نه تنها کفش‌دوزهایی عالی هستند، بلکه کارگران و هم‌دمان فوق‌‌العاده‌ای هم هستند.»