@ai_new_ir

سورا: رکورد جدید دانلود سریع‌تر از چت‌جی‌پی‌تی


پس از آنکه اپلیکیشن تولید ویدئوی سورا از کمپانی OpenAI به رتبه اول اپ استور ایالات متحده رسید، حالا مطابق با داده‌های جدید از ارائه‌دهنده اطلاعات اپلیکیشن Appfigures، تجربه‌ای حتی بزرگ‌تر از چت‌جی‌پی‌تی در هفته اول خود داشته است. برآوردهای این مجموعه نشان می‌دهد که سورا در هفت روز اول عرضه خود در iOS، 627,000 بار دانلود شده است، در حالی که چت‌جی‌پی‌تی در هفته اول خود 606,000 بار دانلود داشت.

کمی بعد از انتشار این مقاله، بیل پیبلز، مدیر سورا از OpenAI، اعلام کرد که سورا در کمتر از پنج روز به یک میلیون دانلود (در همه پلتفرم‌ها و نه فقط iOS) رسید. وی اشاره کرد که این زمان کمتر از چت‌جی‌پی‌تی بوده است، با اینکه سورا در حالت دعوتی بوده و فقط در آمریکای شمالی عرضه شده است.

چت‌جی‌پی‌تی در هفته اول خود فقط در ایالات متحده در دسترس بود، در حالی که سورا در ابتدا فقط در ایالات متحده و کانادا عرضه شد. با این حال، داده‌های Appfigures نشان می‌دهد که کانادا حدود 45,000 نصب انجام داده است، بنابراین اگر داده‌ها فقط بر اساس اعداد ایالات متحده بود، عرضه سورا تقریباً 96 درصد از عرضه چت‌جی‌پی‌تی فقط در iOS بود.

این سطح از پذیرش مصرف‌کننده قابل توجه است زیرا سورا نیاز به دعوت برای ورود دارد، در حالی که چت‌جی‌پی‌تی به طور عمومی در دسترس بود. این امر عملکرد سورا را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در روز اول خود، سورا به سرعت 56,000 نصب اپلیکیشن iOS را تجربه کرد و آن را به اپ شماره 3 در اپ استور ایالات متحده رساند. تا جمعه، 3 اکتبر، شماره 1 شده بود. این رشد به تنهایی سورا را در سطح دیگر عرضه‌های بزرگ اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مثل کلود آنترپیک و کوپیلوت مایکروسافت، و هم‌تراز با عرضه xAI's Grok قرار داد.

یک نگاه سریع به شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بسیاری از شواهد موافق با داده‌های Appfigures است. ویدئوهای سورا، که از مدل جدید سروای 2 استفاده می‌کنند و امکان تولید دیپ‌فیک‌های واقع‌گرا را به کاربران می‌دهند، به نظر می‌آید که همه‌جا هستند. کاربران حتی دیپ‌فیک‌هایی از افراد درگذشته تولید می‌کنند، استفاده‌ای که باعث شده تا زلدا ویلیامز، دختر بازیگر فقید رابین ویلیامز، از مردم درخواست کند که از ارسال تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی از پدرش به او، خودداری کنند.

مطابق با Appfigures، این اپلیکیشن از روز اول عرضه خود در 30 سپتامبر 2025 با پذیرش پایداری مواجه بوده است. داده‌های آنها نشان می‌دهد که دانلودهای روزانه iOS به حداکثر 107,800 دانلود در اول اکتبر 2025 رسید. از آن زمان تاکنون بین پایین‌ترین میزان 84,400 نصب روزانه (در 6 اکتبر) و 98,500 نصب روزانه (در 4 اکتبر) در نوسان بوده است.

اگرچه این اعداد به اندازه اوایل هفته نیستند، اما هنوز هم ارقام قابل قبولی برای یک اپلیکیشن هستند که همه نمی‌توانند هنوز از آن استفاده کنند.

این مطلب پس از انتشار اصلی در 8 اکتبر به روز رسانی شد تا اطلاعات جدیدی که توسط بیل پیبلز از مجموعه OpenAI ارائه شده بود، شامل شود.