@ai_new_ir

نمایش ربات‌های زباله‌یار گانیگا در تک رونچ دیسراپت


علیرغم فواید زیست‌محیطی شناخته‌شده بازیافت، تخمین زده شده است که کمتر از 10 درصد از پلاستیک‌های جهان بازیافت می‌شود. شرکت نوآوری گانیگا به دنبال افزایش این درصد با استفاده از سطل‌های زباله رباتیک مجهز به هوش مصنوعی است.

این استارتاپ ایتالیایی سه محصول برای مدیریت بهتر زباله و بازیافت ساخته است. اولین محصول یک ناوگان از سطل‌های زباله رباتیک به نام Hoooly است که از هوش مصنوعی مولد برای تشخیص زباله و بازیافت و جداسازی زباله‌ها استفاده می‌کند. دومین محصول یک درپوش هوشمند است که می‌تواند به سطل‌های زباله موجود اضافه شود و عملکرد مشابهی با سطل بزرگتر خود داشته باشد.

گانیگا همچنین یک نرم‌افزار دارد که به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا زباله‌های تولید شده خود را پیگیری کنند و بر اساس داده‌های زباله‌ای که دارند، پیشنهاداتی ارائه کند تا چطور می‌توانند تولید زباله را کاهش دهند.

گانیگا قصد دارد فناوری خود را در مسابقه استارتاپ بتلفیلد در تک رونچ دیسراپت 2025 نمایش دهد که از 27 تا 30 اکتبر در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود.

نیکولاس زئولی، بنیان‌گذار و مدیرعامل گانیگا، گفت که از جوانی آرزوی ساخت یک شرکت بزرگ مانند فیس‌بوک یا اپل را در سر داشته است. وی تصمیم گرفت روی مشکل زباله تمرکز کند زیرا به گفته او، مسائل مربوط به مدیریت زباله در ایتالیا به وضوح وجود دارد و کار زیادی در این زمینه انجام نشده است.

زئولی گفت هر سال در سراسر جهان بیش از 100 میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود که فقط 9 درصد از آن بازیافت می‌شود. وی افزود: "ما همه باید این مشکل را برطرف کنیم."

گانیگا اولین نمونه اولیه خود را در سال 2022 ساخت و از 2024 تاکنون بیش از 120 ربات به مشتریانی مانند گوگل و فرودگاه‌های بولونیا، ونیز و مادرید فروخته است.

گانیگا در سال 2024 مبلغ 500,000 دلار درآمد کسب کرد و این درآمد تا 9 ماه اول سال 2025 به 750,000 دلار رسیده است. این شرکت همچنین در مرحله پیش‌بذری 1.5 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده است و به دنبال جذب دور بذر 3 میلیون دلاری است.

این شرکت قصد دارد در نوامبر جدیدترین محصول خود یعنی Hooolyfood را معرفی کند که یک محصول نرم‌افزاری است و از تصاویر دوربین برای تعیین دقیق میزان ضایعات غذایی استفاده می‌کند.

گانیگا تاکنون بر بازار اروپا تمرکز کرده است، اما زئولی گفت امیدوار است وارد بازار ایالات متحده شود؛ این شرکت حتی به انتقال مقر خود به ایالات متحده در 2026 فکر می‌کند.

زئولی گفت: "گانیگا اولین استارتاپ در جهان است که یک فرودگاه را با سطل‌های هوشمند پرکرده است. این امر مهم است زیرا ما بازار را هدف قرار می‌دهیم و محصولی برای عرضه داریم."