@ai_new_ir

OpenAI و رقابت برای تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی


در روز دوشنبه، OpenAI روز سالانه خود را برای توسعه‌دهندگان برگزار کرد و در آن از برنامه‌ای برای ساخت اپلیکیشن‌ها در ChatGPT پرده برداشت. در این دمو، نحوه استفاده از برنامه‌هایی مانند Spotify و Figma نشان داده شد بدون اینکه نیازی به ترک پنجره ChatGPT باشد. با افزایش سریع تقاضا برای ادغام هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی، این دمو به بهترین شکل نشان داد که چگونه اینترنت مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند باشد، با اینترفیس‌هایی مانند ChatGPT که می‌توانند اطلاعات را جویا شوند و فرمان‌ها را مستقیماً اجرا کنند.

نظامی جدید در تجارت: اگر به دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در این سیستم فضا برای معاملات مالی زیاد است. هفته گذشته، شرکت یک سیستم خرید سریع را راه‌اندازی کرد که به عنوان زیرساخت پرداخت برای خریدهای سریع عمل می‌کند و فروشگاه‌هایی که از Shopify، Etsy یا Stripe استفاده می‌کنند را متصل می‌سازد. حالا، اپلیکیشن‌ها زیرساخت جلوی صحنه را فراهم می‌کنند و ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند اینترفیس خود را در ChatGPT بسازند.

خلاصه اینکه، OpenAI اکنون همه مقدمات را برای تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی فراهم کرده و ChatGPT را به مکانی برای مشتریان جهت خرید و برای خرده‌فروشان برای فروش تبدیل کرده است. این گامی بزرگ در توسعه کسب‌وکار برای شرکت محسوب می‌شود که تأثیرات بزرگی بر صنعت تکنولوژی خواهد داشت. در این جهان، OpenAI نه تنها با گوگل و Anthropic رقابت می‌کند، بلکه با آمازون و وال‌مارت نیز برابری می‌کند.

اگر به شرکای برنامه OpenAI در اطلاعیه راه‌اندازی نگاهی بیندازید، می‌توانید ببینید که این دیدگاه تا کجا گسترش یافته است. ChatGPT قادر خواهد بود از طریق Uber تاکسی بگیرد، سفری در Expedia رزرو کند، با استفاده از Thumbtack قفل‌ساز یا لوله‌کش پیدا کند، از Instacart مواد غذایی سفارش دهد، از Doordash غذای آماده بخرد یا از Target کالاهای بزرگ تهیه کند. با تلاش بیشتر، ChatGPT می‌تواند به یک پورتال برای اکثر هزینه‌های اختیاری کاربران خود تبدیل شود.

اگر این طرح عملی شود، ارزش آن بسیار بالاتر از اشتراک 20 دلاری ماهانه خواهد بود. شرایط دقیق توافق همچنان نامشخص است، اما مانند هر فروشگاه برنامه‌ای، OpenAI در موقعیتی مناسب برای دریافت بخشی از هر پولی که در پلتفرمش هزینه می‌شود، قرار دارد. ChatGPT همچنین محصولاتی را با تکیه بر ثروتی از داده‌هایی که درباره کاربرانش دارد پیشنهاد می‌دهد، که این وضعیت تعادل قدرت را بین OpenAI و خرده‌فروشان تغییر می‌دهد. در اصطلاح بن تامپسون، ChatGPT به یک فوق‌تجمیع‌کننده تبدیل می‌شود و مشتریان را به سمت خرده‌فروشان هدایت می‌کند و نقطه‌ورودهای بزرگتری برای حجم‌های بیشتری از تجارت فراهم می‌سازد. OpenAI روی گزینه‌های کسب‌وکار زیادی سرمایه‌گذاری می‌تواند بکند، اما بدون اغراق می‌توان گفت که تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی یکی از پرسودترین گزینه‌هاست.

چشم‌انداز دیگران: OpenAI تنها شرکتی نیست که به دنبال این چشم‌انداز است. در همان روز اعلام ChatGPT، Adobe گزارشی منتشر کرد که پیش‌بینی می‌کرد خریدهای تعطیلات امسال با کمک هوش مصنوعی تسهیل خواهد شد و خریداران به جای موتورهای جستجو به چت‌بات‌ها برای پیدا کردن بهترین معاملات روی خواهند آورد. گزارش جداگانه‌ای از Mastercard، تجارت عاملی را به عنوان یک عرصه رقابتی جدید برای حوزه مالی معرفی کرده است. گوگل نیز پروتکل جدیدی برای تجارت عاملی به نام AP2 راه‌اندازی کرده که با گستره وسیع‌تر اما جنبش کمتر از نسخه OpenAI راه‌اندازی شده است.

ساده‌ترین نوع خرید مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده از ChatGPT برای پیدا کردن محصولات به جای جستجو است: اگر به دنبال یک کفش تنیس پارچه‌ای زیر 80 دلار هستید، ChatGPT می‌تواند آن را به راحتی برای شما پیدا کند مثل جستجوی گوگل. اما سیستم‌های هوش مصنوعی نیازی به انفعالی بودن ندارند. مشخصات AP2 شامل ماده‌ای برای خریدهای توسط عامل است، اگر می‌خواهید عاملی بلافاصله بلیط کنسرت بخرد یا ارزرو پرواز انجام دهد به محض اینکه قیمت آن کاهش یابد. البته، ممکن است عامل‌ها در طرف دیگر معامله نیز حضور داشته باشند، با خریدهای با عامل‌ها برای بدست آوردن بهترین معامله مذاکره کرده و کالاها را در شرایط مناسب باندل کنند. اگر خرده‌فروشان و مشتریان آماده باشند، تغییرات می‌تواند فراتر از یک دکمه ساده «خرید» برود.

سوال بدون پاسخ: بزرگترین سوالی که همچنان باقی می‌ماند این است که آیا عموم مردم به خرید هوش مصنوعی واقعاً علاقمند خواهند شد یا خیر. خرید هوش مصنوعی به وضوح برای OpenAI جذاب است و شرکت‌هایی مانند Stripe و Mastercard نیز از آن بهره‌مند خواهند شد، اما کاربران هنوز علاقه چندانی به سیستم‌های خرید عاملی نشان نداده‌اند البته به جز جستجوی ساده محصولات. اما آنها هنوز فرصتی برای این کار نداشته‌اند؛ این سیستم‌ها حتی اکنون نیز به درستی در دسترس نیستند و ماه‌ها طول می‌کشد تا کاربران متوسط بتوانند یک سیستم خرید عاملی کامل را امتحان کنند. زمانی که آنها در نهایت این کار را انجام دهند، نحوه واکنش آنها و تأثیر آن بسیار حیاتی خواهد بود.