@ai_new_ir

هوش مصنوعی Instacrops با وعده صرفه‌جویی در آب و افزایش محصول، در TechCrunch Disrupt 2025 به صحنه می‌رود


صنعت کشاورزی به شدت وابسته به آب است و ۷۰ درصد از آب شیرین مصرفی در جهان به این صنعت اختصاص دارد. در برخی کشورها مانند هند یا شیلی، این میزان تا بیش از ۹۰ درصد نیز افزایش می‌یابد.

برای ماریو بوستامانته که در شیلی زندگی می‌کند، این مشکل بسیار جدی است. او به TechCrunch گفت: «کمبود آب مشکل بزرگی در اینجا است.»

بوستامانته معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند مصرف آب را در مزارع جهان کاهش دهد. شرکت او به نام Instacrops ابتدا برای نصب حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) در مزارع برای هشدار در مورد شرایط یخبندان خطرناک تأسیس شد، اما با راحت‌تر شدن دسترسی به سخت‌افزار، شرکت به سمت نرم‌افزار و مصرف آب تغییر جهت داد.

اکنون، Instacrops به ۲۶۰ مزرعه کمک کرده تا مصرف آب خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند و در عین حال تولید محصولات کشاورزی را تا ۲۰ درصد افزایش دهند. این شرکت بخشی از میدان نوآوری استارت‌آپ‌ها است و قرار است در پایان این ماه در TechCrunch Disrupt در سانفرانسیسکو ارائه شود.

انتقال از سخت‌افزار به هوش مصنوعی شرکت را به کلی تغییر داده و به آن اجازه داده تا با کارکنان کمتر و پردازش داده‌های بیشتر، فعالیت کند. «ما در هر ساعت، تقریباً ۱۵ میلیون داده را پردازش می‌کنیم. تقریباً ۱۰ سال پیش، این مقدار در طی یک سال جمع‌آوری می‌شد.»

Instacrops می‌تواند حسگرهای جدید IoT را نصب کرده یا به شبکه موجود یک مزرعه متصل شود تا داده‌ها را جمع‌آوری کرده و به کشاورزان مشاوره دهد که چه زمانی مناطق مختلف را آبیاری کنند. مدل‌های پردازش زبان طبیعی پیشرفته شرکت بیش از ۸۰ پارامتر را شامل می‌شود، از جمله رطوبت خاک، رطوبت هوا، دما، فشار، تولید محصول و شاخص NDVI که معیاری از بهره‌وری گیاه بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای است.

این مشاوره‌ها به گوشی‌های همراه کشاورزان ارسال می‌شود. Instacrops یک برنامه چت بات ارائه می‌دهد، اما همچنین با WhatsApp یکپارچه شده است. بوستامانته گفت: «فکر می‌کنم در سال آینده، ما ۱۰۰ درصد روی WhatsApp خواهیم بود زیرا این ابزار جهانی برای هر کشاورز است.»

در مزارعی که تکنولوژی پیشرفته‌تری دارند، Instacrops می‌تواند سیستم‌های آبیاری را به طور مستقیم کنترل کند. این شرکت بر روی محصولات با ارزش در آمریکای لاتین مانند سیب، آووکادو، بلو بری، بادام و گیلاس متمرکز است. کشاورزان به ازای هر هکتار زمین سالانه هزینه‌ای پرداخت می‌کنند تا به مشاوره‌های آبیاری استارت‌آپ دسترسی پیدا کنند.

این استارت‌آپ بخشی از گروه تابستانی Y Combinator در سال ۲۰۲۱ بود و از SVG Ventures و Genesis Ventures سرمایه‌گذاری دریافت کرده است.

اگر می‌خواهید درباره Instacrops و ده‌ها استارت‌آپ دیگر به صورت زنده و حضوری بیشتر بدانید، رویداد TechCrunch Disrupt که از ۲۷ تا ۲۹ اکتبر در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود را از دست ندهید.