@ai_new_ir

سم آلتمن: سورا کنترل‌های دقیق‌تری برای حق کپی‌رایت خواهد افزود


OpenAI ممکن است در حال بازنگری رویکرد خود نسبت به حق کپی‌رایت و مالکیت معنوی در اپلیکیشن ویدیویی جدیدش، سورا، باشد.

قبل از راه‌اندازی سورا در این هفته، «وال استریت ژورنال» گزارش داد که OpenAI به استودیوها و آژانس‌های هالیوود گفته است که اگر نمی‌خواهند IP آن‌ها در ویدیوهای تولید شده توسط سورا استفاده شود، باید به‌طور صریح اقدام به خروج کنند.

با وجود این‌که این اپلیکیشن تنها با دعوتنامه در دسترس است، به سرعت به بالای نمودارهای App Store رسید. ویژگی متمایز سورا می‌تواند «کامئوهای» آن باشد، جایی که کاربران می‌توانند داده‌های زیست‌سنجشی خود را بارگذاری کنند تا نسخه دیجیتال خود را در ویدیوهای تولیدشده مشاهده کنند.

در همان زمان، کاربران به نظر می‌رسد که از ایجاد ویدیوهای حاوی شخصیت‌های محبوب و دارای حقوق استودیوها لذت می‌برند و حتی ممکن است در برخی مواقع این شخصیت‌ها رویکرد شرکت نسبت به کپی‌رایت را نقد کنند، برای مثال در ویدیوهایی که پیکاچو و باب‌اسفنجی با نقش‌آفرینی عمیق (deepfake) از مدیرعامل OpenAI، آقای سم آلتمن، تعامل دارند.

در یک پست وبلاگی که جمعه منتشر شد، آلتمن اعلام کرد که شرکت در حال برنامه‌ریزی دو تغییر برای سورا است، نخست با دادن کنترل‌های دقیق‌تر به دارندگان حق کپی‌رایت بر روی تولید شخصیت‌ها، مشابه مدل مشارکتی برای شباهت‌ها اما با کنترل‌های اضافی.

کلمه کلیدی اینجا به نظر می‌رسد «مشارکت» باشد که نشانگر این است که OpenAI از کاربران جلوگیری می‌کند که بدون اجازه استودیوها و دیگر صاحبان حقوق مالکیت معنوی اقدام به تولید ویدیو کنند مگر اینکه به سورا اجازه داده باشند که این کار را انجام دهد.

آلتمن گفت: «ما صدای بسیاری از صاحبان حقوق را می‌شنویم که از این نوع جدید «داستان‌سرایی تعاملی» بسیار هیجان‌زده‌اند و فکر می‌کنند این نوع جدید تعامل ارزش زیادی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت، اما می‌خواهند توانایی مشخص کردن نحوه استفاده از شخصیت‌هایشان را (که ممکن است اصلاً استفاده نشوند) داشته باشند.»

آلتمن اذعان کرد که حتی با این رویکرد جدید، احتمالاً «برخی موارد حاشیه‌ای در تولیداتی که نباید از بین بروند» وجود خواهد داشت.

تغییر دوم که او ذکر کرد نوعی نامعین از تجاری‌سازی ویدیوها بود. شرکت قبلاً اعلام کرده بود که تنها برنامه‌اش برای کسب درآمد، گرفتن هزینه از کاربران برای تولید ویدیوهای اضافی در دوره‌های تقاضای بالا بوده است و پست وبلاگ آلتمن به نظر می‌رسد این ایده را با اذعان به «ما باید به نوعی برای تولید ویدیو درآمد کسب کنیم» گسترش می‌دهد. او همچنین پیشنهاد کرد که می‌تواند درآمد را با صاحبان حقوق به اشتراک بگذارد.

«امید ما این است که نوع جدید تعامل حتی با ارزش‌تر از اشتراک درآمد باشد، اما البته ما ... می‌خواهیم هر دو ارزش‌مند باشند.»