@ai_new_ir

ارزش‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری برای استارتاپ 'Anything' با رشد چشمگیر درآمد


هیچ رازی در محبوبیت روزافزون کدنویسی با استفاده از ابزارهای کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود ندارد. این ابزارها قادرند اپ‌ها و وب‌سایت‌ها را از طریق درخواست‌های زبانی طبیعی بسازند.

در ماه ژوئیه، استارتاپ سوئدی Lovable توانسته بود تنها هشت ماه پس از راه‌اندازی به درآمد سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برسد و قصد دارد سال را با درآمد سالانه ۲۵۰ میلیون دلار به پایان برساند. افزون بر این، انتظار دارد ظرف ۱۲ ماه آینده به درآمد ۱ میلیارد دلار نیز برسد. در همین حال، Replit گزارش داده که درآمد سالانه آن از ۲.۸ میلیون دلار به ۱۵۰ میلیون دلار در کمتر از یک سال افزایش یافته است.

رشد چشمگیر این شرکت‌ها موجی از رقبا را به وجود آورده است، بسیاری از آن‌ها نیز به سرعت در حال پیشرفت هستند. 'نیکیل تریدی'، یکی از بنیانگذاران و همکار عمومی در شرکت VC Footwork معتقد است که این یکی از حوزه‌هایی است که هر شرکتی در آن مانند علف رشد می‌کند.

با این حال، علیرغم رشد سریع، تریدی استدلال می‌کند که استارتاپ‌های دیگر در سطح نمونه‌سازی عالی هستند اما در ارائه نرم‌افزار آماده تولید به کاربران دچار کمبود می‌شوند. مشکل بسیاری از شرکت‌های کدنویسی این است که تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز کاربران غیرتخصصی برای راه‌اندازی یک محصول کاربردی را فراهم نمی‌کنند.

استارتاپ 'Anything' که یک ماه پیش راه‌اندازی شد، تلاش دارد با ارائه تمام ابزارهای مورد نیاز، از دیتابیس تا عملکرد پرداخت، این مشکل را حل کند. این استارتاپ با رشد اولیه خود توانست در دو هفته به نرخ درآمد سالانه ۲ میلیون دلار دست یابد.

این استارتاپ روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۱ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و به ارزش ۱۰۰ میلیون دلاری رسیده است. این سرمایه‌گذاری توسط Footwork با همکاری‌های اضافی از Uncork، Bessemer و M13 انجام شده است. 'Anything' توسط 'درو آمین' و 'مارکوس لوه'، همکاران سابق گوگل تأسیس شده و هدف آن کمک به افراد غیر متخصص در ایجاد و تولید اپلیکیشن‌های وب و موبایل به صورت کامل است.

«شما واقعاً هیچ کسب و کار واقعی را که بر مبنای این ابزارها ساخته شده باشد ندیده‌اید»، 'آمین' درباره سایر شرکت‌های کدنویسی گفت. «ما می‌خواهیم به Shopify این عرصه تبدیل شویم، جایی که کاربران اپ‌هایی می‌سازند که روی ما درآمد کسب می‌کنند.»

'آمین' ادعا می‌کند که کاربران 'Anything' توانسته‌اند به طور کامل اپلیکیشن‌هایی کاربردی از جمله ردیاب عادت، دوره آموزش احیای قلبی و عروقی، و برنامه‌ای برای آزمایش مدل‌های موی دیجیتال تولید کنند. برخی از این اپلیکیشن‌ها حتی شروع به کسب درآمد کرده‌اند.

این ایده که یک سازنده اپلیکیشن عملیاتی کامل با کمک هوش مصنوعی توسعه یابد، کمی کمتر از یک سال پیش به ذهن آمین و لوه رسید. این دو از سال ۲۰۲۱ با هم کار می‌کنند. نخستین پیشنهاد آن‌ها یک بازار توسعه‌ای راه‌اندازی شد که از ابزارهای کدنویسی هوش مصنوعی به همراه توسعه‌دهندگان انسانی استفاده می‌کرد. اما این قبل از ظهور LLM‌ها بود. آن کسب و کار حداکثر ۲ میلیون دلار درآمد سالانه تولید می‌کرد، اما به وضوح آشکار شد که هوش مصنوعی نسل جدید می‌تواند به زودی اپ‌ها را سریع‌تر و با هزینه کمتر از مدل بازار آن‌ها تولید کند.

بنابراین، در سال ۲۰۲۳ آن‌ها آن کسب و کار را متوقف کردند و شروع به توسعه ابزار ساخت اپلیکیشن با قدرت هوش مصنوعی کردند. آن‌ها حتی در طول مسیر مقداری از سرمایه‌های پیش‌دانه و دانه‌ای را از Uncork و Bessemer Ventures Partners جذب کرده‌اند.

آمین و لوه توجه داشتند که اکثر ابزارهای رقابتی، از جمله Lovable و Bolt شرکت StackBlitz، به پایگاه داده شخص ثالث Supabase متکی هستند. آن‌ها باور داشتند که می‌توانند با ساخت تمامی زیرساخت‌ها درون شرکت خود، تفاوتی اساسی ایجاد کنند.

این توسعه زمان‌بر بود، اما ممکن است ارزش تلاش کردن را داشته باشد، زیرا 'Anything' تنها استارتاپی در این بازار نیست. حتی تنها استارتاپی نیست که پیش‌بینی می‌کند ارائه تمامی ابزارهای پشتیبانی می‌تواند موتور رشد بزرگی شود. سایر استارتاپ‌ها، مانند Mocha و Rork، نیز بخش بزرگی از زیرساخت خود را ساخته‌اند، دومی شرکتی که ادعا می‌کند در مسیر رسیدن به درآمد سالانه ۱۰ میلیون دلار تا پایان سال است.

اما رقابت شدید 'تریدی' را ناراحت نمی‌کند. «به نظر می‌رسد با تقاضای کافی برای انواع مختلف محصولات ساخت اپ مواجه‌ایم»، او گفت.