@ai_new_ir

حمایت استیفن کری از استارتاپ AI برای بهبود زنجیره تأمین غذا


زنجیره‌های تأمین غذا به‌طور معمول خیلی پیچیده و آشفته هستند. سفارش‌ها از کانال‌های مختلف وارد می‌شوند، کارکنان ساعت‌های زیادی را صرف وارد کردن دستی آن‌ها به سیستم‌های نرم‌افزاری قدیمی می‌کنند و تطابق‌پذیری اغلب به صفحات گسترده وابسته است.

برای دهه‌ها، فروشندگان نرم‌افزار تلاش کردند تا فرآیندهای جهانی مرتبط با انتقال کالاهای فاسدشدنی را مدرن سازند، اما موفقیت‌های آنان محل تردید بوده است.

اکنون، استارتاپی به نام Burnt از Y Combinator معتقد است که عوامل هوش مصنوعی — نرم‌افزاری که می‌تواند به‌طور خودکار وظایفی که معمولاً توسط انسان‌ها انجام می‌شود را کنترل کند — می‌تواند در بازار غذای ایالات متحده موفق شود، جایی که نرم‌افزارهای سنتی نتوانستند.

این شرکت که کارهای پشتیبانی زنجیره تأمین را با هوش مصنوعی خودکار می‌سازد، توانسته است ۳.۸ میلیون دلار سرمایه اولیه از PennyJar Capital، شرکتی تحت حمایت استیفن کری، جمع‌آوری کند. از دیگر سرمایه‌گذاران می‌توان به Scribble Ventures، Formation VC و تعدادی از سرمایه‌گذاران فردی اشاره کرد.

بنیان‌گذار و مدیرعامل Burnt، جوزف جاکوب، از کارخانه‌های غذایی برخاسته است. او می‌گوید که پدربزرگ بزرگش اولینی بود که میگو را در دهه ۱۹۳۰ از هند به ایالات متحده صادر کرد. از آن زمان، هر نسل از خانواده‌اش در جایی از زنجیره تامین غذا کار کرده‌اند.

جاکوب به هند نقل مکان کرد و پس از دانشگاه به کار در کارخانه فراوری میگو در منطقه‌ای روستایی پرداخت. این تجربه او را با پیچیدگی‌های کسب‌وکار غذا و رستوران‌ها آشنا کرد.

با بازگشت به ایالات متحده و شروع به مدیریت حجم زیادی از واردات غذاهای دریایی کرد و متوجه ناکارآمدی‌های عمده‌ای شد.

“من هزاران میلیون پوند غذای دریایی خریداری کردم ولی همه چیز به صفحات اکسل و یک ERP ۲۰ ساله متکی بود.” جاکوب به TechCrunch گفت. “در یک کسب‌وکار با حاشیه‌های بسیار کم، بدون مدیریت جامع زنجیره تأمین موفقیت تقریباً غیرممکن است. ما چندین اجرای نرم‌افزار را پشت سر گذاشتیم و دو راه‌اندازی به شکست منتهی شد. آن‌جا بود که فهمیدم می‌خواهم نرم‌افزاری برای این صنعت بسازم.”

پس از دو دهه تلاش ناموفق برای پذیرش نرم‌افزار، جاکوب معتقد است رویکرد Burnt در استفاده از عوامل هوش مصنوعی به جای جایگزینی با سیستم‌های موجود یک فرصت بزرگ است.

یکی از نمایندگان فروش محصولات غذایی در کانال‌های مختلف مانند ایمیل، تلفن و حتی فاکس سفارش‌ها را دریافت می‌کند و هر سفارش باید به‌صورت دستی وارد شود. در حالی که این فرآیند مهم است، ولی ساعات زیادی که می‌توانست صرف فعالیت‌های با ارزش‌افزوده بیشتر شود را هدر می‌دهد.

نخستین اپراتور Burnt به نام Ozai این فرآیند را خودکار کرده و می‌تواند ۸۰٪ از فرآیندهایی که به سیستم‌های قدیمی وابسته هستند را مدیریت کند.

از زمان راه‌اندازی در ژانویه، این استارتاپ بیش از ۱۰ میلیون دلار در ماه سفارش پردازش کرد و با یکی از بزرگ‌ترین کنگلومرای غذای بریتانیا که میلیاردها درآمد دارد، سیستم خود را قرارداد بسته است. اگرچه جاکوب از ارائه اعداد دقیق امتناع کرد، ولی بیان کرد که شرکت درآمدهای شش رقمی ایجاد می‌کند و به طور پیوسته ماه به ماه رشد می‌کند.

با توجه به اینکه ساخت هوش مصنوعی برای زنجیره‌های تأمین غذا ممکن است غیر جذاب به نظر برسد، جاکوب می‌گوید این چیزی است که باید به آن توجه داشت. او تاکید می‌کند تجربه شکست اجرای تکنولوژی در گذشته باعث شده تا فعالان این صنعت برای پذیرش فناوری‌های جدید بدگمان باشند.

پیشینه او و هم‌بنیان‌گذارانش به Burnt کمک کرده تا در بخشی از بازار که روابط مهم است، اعتماد کسب کند. مدیر محصول Rhea Karimpanal — دوست دوران کودکی جاکوب و اکنون همسر او — از خانواده‌ای که رستوران‌داری می‌کرده‌اند، می‌آید. در حالی که کری هنوز متقاعد نشده بود و هوش مصنوعی می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند.

اما تلاش‌هایی که Burnt برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران کرد برای هر سرمایه‌گذاری ساده نبود. اگرچه عوامل هوش مصنوعی داغ هستند، اما قانع کردن VCها که روی یکی برای توزیع‌کنندگان غذا سرمایه‌گذاری کنند به یک رویکرد متفاوت نیاز داشت. بسیاری از آن‌ها اعتماد به نفس کافی در این بازار و اندازه‌اش نداشتند.

در اینجا بود که سرمایه‌گذاری PennyJar Capital به رهبری استیفن کری وارد کار شد. خط مشی این شرکت حولحضور بنیان‌گذارانی تمرکز دارد که در صنایع “نادیده گرفته شده” کار می‌کنند، جایی که پذیرش تکنولوژی به تأخیر افتاده است.

“دو دهه از پذیرش نرم‌افزار جامانده فرصت بزرگی است. سرمایه‌گذارانی که این را درک می‌کنند می‌دانند اگر درست اجرا شود می‌تواند نتیجه فوق‌العاده‌ای داشته باشد.” جاکوب گفت.