@ai_new_ir

قانون‌مدار، همکار هوش مصنوعی برای فین‌تک


استارتاپ Rulebase که به عنوان یکی از اعضای Y Combinator شناخته می‌شود، پیش‌بینی می‌کند که موج بعدی خودکارسازی در خدمات مالی دیگر به رابط‌های هوش مصنوعی جذاب مربوط نمی‌شود، بلکه به کارهای پشت صحنه ناشاداب مانند رعایت قانونی برمی‌گردد.

این استارتاپ توسط گیدون ابوس و چیدی ویلیامز، دو مهندس نیجریه‌ای ساکن لندن تأسیس شد و به تازگی توانسته است ۲.۱ میلیون دلار سرمایه از بنیاد Bowery Capital و برخی دیگر از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کند.

شرکت‌های خدمات مالی مقدار زیادی انرژی و تلاش صرف مدیریت تیکت‌های پشتیبانی، حل اختلافات، تضمین کیفیت و رعایت مقررات می‌کنند. نرم‌افزار Rulebase که به آن همکار مأمور می‌گویند، بسیاری از این کارهای دستی را جایگزین می‌کند. این عامل هوش مصنوعی می‌تواند تعاملات مشتریان را ارزیابی کرده، ریسک‌های قانونی را مشخص کند و پیگیری‌های مناسب را انجام دهد. این کارها در ابزارهایی مانند Zendesk، Jira و Slack انجام می‌شود، بدون اینکه نظارت انسانی از دست برود.

ویلیامز، مدیر فناوری Rulebase بیان می‌کند که ابزار «همکار» ما در سراسر پلتفرم‌ها یکپارچه شده و با عاملان انسانی و تیم‌های پشت صحنه همکاری می‌کند تا کل چرخه حل اختلافات را مدیریت کند و در عین حال زمان و هزینه را کاهش داده و دقت را حفظ کند.

هم‌اکنون این استارتاپ حدود یک ساله در مشتریانی مانند پلتفرم بانکی کسب‌وکار Rho و یک مؤسسه مالی بزرگ ناشناخته استفاده می‌شود.

شرکت Rulebase اولین تلاش رسمی بنیان‌گذاران نبوده است. ابوس، یکی از مدیران سابق مایکروسافت و ویلیامز، یکی از مهندسان سابق گلدمن ساکس، قبلاً چندین محصول از جمله ابزار بازخورد هوش مصنوعی برای مشتریان ساخته‌اند. ایده Rulebase زمانی آمد که ناکارآمدی‌های عملیات پشتیبان کوچک و بزرگ مشاهده شد، به ویژه در ارتباط با فرآیندهای اجرایی قانونی.

در حال حاضر، این استارتاپ بر روی فرآیندهایی تمرکز کرده که توسط تعاملات خدمات مشتری آغار می‌شود و تمرکز اول آن بر تضمین کیفیت است. تحلیل‌گران QA در مؤسسات مالی سنتی معمولاً به صورت دستی بین ۳ تا ۵ درصد تعاملات پشتیبانی را برای اطمینان از رعایت پروتکل‌های قانونی بازبینی می‌کنند.

Rulebase اکنون ۱۰۰% این تعاملات را ارزیابی می‌کند و هزینه‌ها را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

ابوس در مصاحبه‌ای با TechCrunch اعلام کرد: «ما فرآیندهایی را خودکار می‌کنیم که با تعاملات مشتری شروع می‌شود؛ حوزه‌هایی که هم‌اکنون می‌توانیم از ابتدا تا انتها به خوبی مدیریت کنیم. در حالی که بسیاری از این کارها مربوط به تضمین کیفیت، تطابق و اختلافات مربوط به تماس‌ها و پیام‌های مشتریان است، هدف بلندمدت ما تصدی تمامی کارهای دستی پشت صحنه است با کشیدن این گام‌های پراکنده و تب‌ها به یک فرآیند هماهنگ.»

سرمایه‌گذاری جدید به این شرکت کمک می‌کند تا بر مهندسی دوباره برای واکاوی و افزودن قابلیت‌های جدید مانند بررسی تقلب، آماده‌سازی برای حسابرسی و گزارش‌دهی قانونی متمرکز شود.

Rulebase در حال حاضر بر خدمات مالی تمرکز دارد چون نیاز به دقت دارد. «باید قوانین مسترکارت، زمانبندی‌های CFPB را درک کنید. این عمق دانش حوزه ما است.» ابوس گفت.

این شرکت بانک‌های کسب‌وکار، نوبانک‌ها و صادرکنندگان کارت در آفریقا، اروپا و ایالات متحده را هدف قرار داده است. اما نقشه راه ممکن است در نهایت شامل صنایع نزدیک‌تری مانند بیمه شود که در آن‌ها فرآیندهای مشابهی وجود دارد.

درآمد با سرعت زیادی در حال رشد است و از زمان پیوستن به دوره پاییز ۲۰۲۴ Y Combinator، رشد ماهانه دو رقمی داشته است. مدل کسب‌وکار Rulebase بر اساس مصرف است و برای هر تعامل به نمایش در آمده یا فرآیند خودکار، هزینه دریافت می‌کند.

به عنوان یکی از معدود بنیان‌گذاران آفریقایی که برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی در YC پذیرفته شده‌اند، ابوس و ویلیامز به بنیان‌گذاران دیگر اینطور پیشنهاد می‌کنند که از روز اول به صورت جهانی فکر کنند.

ویلیامز گفت: «ما در لحظه‌ای هستیم که تیم‌های کوچک می‌توانند ارزش بیشتری را سریع‌تر از هر زمان دیگری ارائه دهند، بنابراین محدود کردن خود به ‘X برای Y’ یا یک حوزه باریک احساس می‌شود که یک فرصت از دست رفته است. با هوش مصنوعی، واضح است که باید به دنبال چیزی بزرگ بروید. هر چیزی کمتر از بلندپروازانه‌ترین نسخه از ایده‌تان احتمالاً کافی نخواهد بود.»