@ai_new_ir

آیفون 17 جدید اپل هنوز سیری هوشمند ندارد. اما مهم نیست.


اپل در روز سه‌شنبه در مراسمی باشکوه، جدیدترین مجموعه آیفون‌های خود را معرفی کرد: آیفون ۱۷، ۱۷ پرو، ۱۷ پرو مکس و نسخه‌ای باریک‌تر به نام آیفون ایر. برند «ایر» قرار است محصولات سبک‌تر و گاهی ارزان‌تر اپل مانند مک‌بوک ایر و آیپد ایر را به یادها بیاورد. اما همچنین یادآور زمانی است که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به دنبال گوشی‌های بسیار نازک‌تر بودند. در عصر هوش مصنوعی، اندازه دستگاه اهمیت کمتری دارد؛ به جای آن، نرم‌افزاری که آن را اجرا می‌کند، مهم است.

در این زمینه، اپل از رقبای خود عقب افتاده است. در مراسم معرفی آیفون ۱۷، شرکت تنها چند بار به فناوری هوش مصنوعی اشاره کرد: بررسی دوباره بعضی به‌روزرسانی‌های اعلام شده در ماه ژوئن در کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی اپل، مانند هوش بصری و مدل‌های داخلی آن، و برخی جنبه‌های به‌روزرسانی‌های دوربین، مانند دوربین جلوی آیفون ۱۷ که اپل آن را «مرکز توجه» می‌نامد.

استفاده‌ هیجان‌انگیزترین هوش مصنوعی حتی به عنوان ارتقاء گوشی معرفی نشد؛ بلکه ویژگی ترجمه زنده با هوش مصنوعی که به زودی به ایرپاد ۳ اپل می‌آید، بود. هیچ اشاره‌ای به سیری نشد، نه به صورت هوش مصنوعی و نه به صورت دیگر.

بسیاری معتقدند که اشتباه محاسباتی اپل در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر منفی بر جایگاه صنعتی و موفقیت آینده آن بگذارد. در حالی‌که گوگل در ماه گذشته جدیدترین نسخه گوشی اندرویدی با هوش مصنوعی خود را با نام پیکسل ۱۰ ارائه کرد، صاحبان آیفون همچنان منتظر سیری هوشمندی هستند که تا سال ۲۰۲۶ به تأخیر افتاده است.

تا کنون، اپل فقط آنچه که می‌توان به عنوان ویژگی‌های پایه‌ای هوش مصنوعی برای دستگاه‌های خود در نظر گرفت را منتشر کرده است، مانند ابزارهای نگارش هوش مصنوعی، خلاصه‌سازی، تولید تصاویر هوش مصنوعی (که بعضی از آنها به خوبی دیده نمی‌شود)، ترجمه زنده، جستجوی بصری، جنموجی و غیره. هنوز یک دستیار دیجیتال که مجموعه‌ای عملکردهای وسیع از پرسش‌ها را بفهمد — بدون تنوع به سمت چت‌جی‌پی‌تی — یا یکی که بتواند بسته‌ای کامل از اطلاعات از برنامه‌های آیفون شما ارائه کند، به تأخیر افتاده است.

اخیراً گزارش شده که اپل به دنبال شرکت‌های خارجی است تا به آن کمک کند در مسابقه هوش مصنوعی به پای بقیه برسد. یک سیری پیشرفته با هوش مصنوعی می‌تواند از فناوری‌های دیگری مانند گوگل جمنای بهره‌برداری کند.

در نگاه اول، این تأخیر همراه با تصمیم به تکیه بر یک شرکت سوم — یا حتی شاید یک خرید بزرگ — شاید به نظر برسد که می‌تواند خبر بدی برای اپل باشد. اما تصمیم اپل به برون‌سپاری برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی دستگاه‌هایش می‌تواند در واقع به نقطه‌قوتی برای مصرف‌کنندگان تبدیل شود.

امروز، صاحبان آیفون معمولاً فناوری‌های اپل را با فناوری‌های گوگل جایگزین می‌کنند، با انتخاب جی‌میل، گوگل درایو و داکس، گوگل مپز و کروم به‌جای برنامه‌های بومی اپل مانند میل، مجموعه iWork، اپل مپز و سافاری، به عنوان مثال. وقتی افراد در وب جستجو می‌کنند، به برنامه جستجوی گوگل روی می‌آورند، نه جستجوی داخلی اپل به نام اسپات‌لایت، با وجود ادغام‌های بسیاری که به مرور سال‌ها به آن اضافه شده‌اند تا حقایق اولیه و پاسخ‌ها را بر اساس منابعی چون ویکی‌پدیا ارائه دهند. چرا، پس، نباید بتوانند از فناوری هوش مصنوعی گوگل هم بهره‌مند شوند؟

اگر اپل تصمیم به ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی قرارداد طرف سومی در دستگاه‌های خود بگیرد، ممکن است این به نفع بیشتری برای صاحبان آیفون ختم شود. این به معنای این است که فناوری هوش مصنوعی با عملکرد بالا به صورتی اساسی‌تر در دستگاه نفوذ خواهد کرد، به طوری که بیشتر به بخشی طبیعی از تجربه آیفون تبدیل می‌شود تا اینکه صرفاً یک برنامه هوش مصنوعی را اجرا کند. و اپل می‌تواند به آنجا برسد بدون اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری به شدت در زیرساخت‌هایی که برای رقابت در مسابقه هوش مصنوعی لازم است داشته باشد، که برای دستیابیت مالی شرکت — که به هر حال خوب است — خوب است.

علاوه بر این، با توجه به سرعتی که با آن فناوری هوش مصنوعی در حال تکامل است، این طراحی می‌تواند فضای بیشتری برای اپل باقی بگذارد تا مدل‌ها را جایگزین کند یا حمایت را به دیگران گسترش دهد، به طوری که شرکت‌های هوش مصنوعی از هم پیشی بگیرند.

نتیجه برای مصرف‌کنندگان بهترین از دو جهان خواهد بود: زیبایی‌شناسی و کیفیت سخت‌افزار (نازکی و همه‌چیز) از آیفون، با فناوری گوگل (یا آنتروپیک یا اپن‌ای‌آی) که بعضی از اجزای کلیدی هوش مصنوعی را قدرت می‌دهد. این همچنین می‌تواند برای برند کلی اپل نیز مفید باشد.

این همچنین به معنای این است که ظاهری و احساسی آیفون‌های به‌روزرسانی‌شده خودشان و پیشرفت‌های سخت‌افزاری آنها به ادامه فروش و ارتقاء می‌افزایند و اجازه می‌دهد اپل کارهایی را که بهترین انجام می‌دهد انجام دهد: تمرکز بر کیفیت ساخت، بهبودهای دوربین، فناوری حفظ حریم خصوصی، تغییرات عمدی طراحی نرم‌افزاری مانند شیشه مایع — و بله، گوشی‌های فوق‌العاده نازک.

اپل می‌تواند به سمت بالا رفتن به عنوان یک بهترین کلاس در سازنده سخت‌افزار در جلو برود، نه یک دستگاه سازنده هوش مصنوعی؛ مشتریان می‌توانند همچنان هوس خرید آیفون‌های جدید داشته باشند، همان‌طور که همیشه بوده‌اند، بدون نیاز به فدا کردن آخرین پیشرفت‌های فناوری زمانی که تصمیم به خرید یک گوشی از اپل می‌گیرند.

البته، این سناریو تنها زمانی اجرا می‌شود که اپل تصمیم به راه‌اندازی نسخه‌ای از سیری کند که هوش مصنوعی یک شرکت سوم را برای افزایش کارایی خود اجرا می‌کند. (یا اگر یکی از شرکت‌های هوش مصنوعی را خریداری کند). اما اگر اپل تصمیم بگیرد که فقط به ارائه‌ برنامه‌های خود بسنده کند و به سرعت آنها را به سطح برتر نرساند، نتیجه می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

منبع: سایت TechCrunch